Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Regioagendacommissie

maandag 10 juni 2024

19:30 - 21:30
Locatie

Nijmegen - Raadszaal

Voorzitter
Wimer Heemskerk
Toelichting

DB & AB aanwezig vanaf start vergadering.

Agendapunten

  1. 00

  2. 01

    Aanwezig namens dagelijks bestuur: Dhr. L. van Riswijk (burgemeester gemeente Zevenaar, en aanwezig als lid Dagelijks bestuur GMR)
    Aanwezig namens directie / regiobureau: Mw. H. Tiemens.
    Bestuur en directie zijn aanwezig vanaf start vergadering tenzij leden een uitdrukkelijk verzoek voor een besloten deel verzoeken.


    afwezig:

    1. Nicky Eppich - Arnhem
    2. Harm - Lippinkhof - Westervoort
    3. Hanneke Schrage - Westervoort, vervangen door Ciska Wobma.
    4. Robin Arians - Beuningen
    5. Mariël de Vries - Overbetuwe
    6. Henk Mulder - Overbetuwe
    7. Eric Miedema - plv. lid Renkum
    8. Linda Meeuwsen - van Rhijn - Druten
    9. Britte Liselotte van Die - Zevenaar
    10. Michelle van Doorn - Nijmegen
    11. Gerard Rasing - Lingewaard
    12. Martin Som - Montferland
  3. 02

    1. Kwartaalbericht over de uitvoering van de regionale agenda 2023-2024.
    2. Brief terugblik radenbijeenkomst 17 april 2024 knelpunten ambities GMR.
    3. Uitnodiging 19 juni 2024 Samen bouwen aan een toekomstbestendig thuis voor iedereen!
    4. Motie 5 juni 2024 Raad Lingewaard inzake informatieverschaffing over de GMR.
  4. 03

    • De regioagendacommissie stelt het verslag en besluitenlijst met inachtname van mogelijke wijzigingen vast.
    • Het advies van de regioagendacommissie aan het Algemeen bestuur en de brief van de regioagendacommissie aan de Raden zijn ter kennisname.
  5. 04

    Bespreekpunt Regionaal programma werklocaties (RPW).
    In de RAC GMR-vergadering van 27 november 2023 is aangegeven dat de raadsvoorstellen (lees: vaststelling van zienswijzen raden) in juni/juli 2024 ter besluitvorming aan colleges en raden wordt aangeboden. Dit ter besluitvorming in oktober. De stand van zaken hiervan is een bespreekpunt.

  6. 05
    Mogelijke inspraak
  7. 06
    Mededelingen vanuit bestuur en directie
  8. 07

    Op 24 mei jl. vond de regiobijeenkomst voor raadsleden plaats in oa. Duiven. Er waren ongeveer 30 mensen aanwezig.
    Leden, directie en DB kunnen hierover beelden uitwisselen.

  9. 08

    Delegatieleden en bestuur en directie wisselen procesmatige beelden uit over het proces.
    Waar staan gemeenten in het proces?
    zijn er aandachtspunten geconstateerd?
    Men staat stil bij wat goed ging en wat voor verbeteringen er mogelijk zijn.
    Mogelijke aandachtspunten:

    • de technische toelichtingen in de subregio's RijkvanNijmegen en Regio Midden- en Noord.
    • de vertraagde accountantsverklaring bij de jaarstukken.
    • De regionale agenda.
      Tevens is een connotatie bij de regionale agenda bijgevoegd als inbreng van afwezig lid Mariël de Vries - Overbetuwe. Deze kunt u betrekken bij uw gesprek over het proces van de regionale agenda.

    Informatieprotocol Groenemetropoolregio


    4.2 Reguliere informatie

    • De jaarrekening over het afgelopen jaar wordt gelijk met de ontwerpbegroting voor het volgend jaar aangeboden aan de deelnemende gemeenten.
    • Het DB biedt de voorlopige jaarrekening, samen met de accountantsverklaring, vóór 15 april aan de raden aan.

    De jaarstukken zijn door het DB overgelegd op 15 april jl. conform het Informatieprotocol. Daarbij staat vermeld in de aanbiedingsbrief: “Helaas is het niet mogelijk de accountantsverklaring (en rapport van bevindingen) aan te bieden. Door ontwikkelingen op nationaal niveau met betrekking tot de BBV en de wet Fido, kan onze accountant de verklaring op dit moment nog niet afgeven. Het algemeen bestuur is hierover op 10 april door ons geïnformeerd. Zodra de verklaring is ontvangen, sturen wij u die toe.”



    Nadien is vanuit het DB of AB, of ambtelijk geen extra formele informatie overgelegd gericht aan de raden over de redenen van vertraging. De gemeenteraad van Zevenaar heeft bij de besluitvorming over de jaarstukken een brief van de accountant toegevoegd van 4 april 2024 “Update inzake vertraging BBV – BADO regelgeving – mogelijke consequenties”. In deze brief wordt nadere uitleg gegeven over de reden van vertraging en de mogelijke consequenties daarvan. Alle andere gemeenteraden hebben deze brief niet aangeboden gekregen, zodat zij die ook (nog) niet hebben kunnen betrekken bij hun besluitvorming.


    Op dinsdag 4 juni 2024 is de goedkeurende verklaring van de accountant, alsmede gewijzigde jaarstukken ambtelijk vanuit het Regiobureau GMR toegestuurd aan de secretaris van de RAC GMR.
    De secretaris van de RAC GMR heeft aangegeven dat deze stukken door het Regiobureau ordentelijk verspreid moeten worden aan colleges en raden en dat vanuit de RAC GMR hierin geen rol voorzien is.
    Daarbij zijn wel vragen gesteld over het ordentelijk aanleveren van de stukken door het Dagelijks bestuur van de GMR en de status van de nieuwe jaarstukken. Dit omdat sommige raden al een besluit hadden genomen over de zienswijzen over de jaarstukken die thans geactualiseerd werden. Sommige raden op het punt stonden om te besluiten.


    Naar aanleiding van het voorgaande is dd 5 juni 2024 een ambtelijke duidingsmail-memo verzonden aan de zogeheten ambtelijke regiocoördinatoren die hierover hun colleges adviseren. Daarbij dient beoordeeld te worden op welke wijze de raden, - al dan niet voorzien van een duiding van hun colleges -, geïnformeerd worden over deze accountantscontrole & de nieuwe jaarstukken en de mogelijke gevolgen daarvan voor de beoordeling en besluitvorming over de jaarstukken.


    Zoals gezegd hebben sommige raden besloten op basis van de eerdere, maar niet de nieuwe gewijzigde jaarstukken en/of de goedkeurende verklaring van de accountant. Sommige gemeenten hebben hun besluitvorming vertraagd. Sommige gemeenten hebben alléén de accountsverklaring opgeladen en niet de gewijzigde jaarstukken. Sommige gemeenten hebben de stukken nog niet zichtbaar toegevoegd aan hun raadsagenda.



    Te bespreken mogelijke procesmatige verbeteracties

    1. Stukken waarover colleges en raden een besluit nemen zoals bijvoorbeeld jaarstukken, worden slechts aangeboden aan colleges en raden door het DB / AB en niet ambtelijk.
    2. De overlegging van aanvullende stukken, zoals een aangekondigde accountantsverklaring en/of wijzigingen van reeds eerder aangeboden stukken zoals de jaarstukken, worden eveneens slechts door het DB / AB aangeboden aan colleges en de raden.
    3. Indien sprake is van wijzigingen van reeds aangeleverde stukken, dan wordt de aanlevering van die stukken zo mogelijk voorzien van een duidingsbrief vanuit het DB / AB, met het oog op de toegankelijkheid van de gewijzigde informatie voor de diverse colleges & raden.
    4. Onder verwijzing naar de brief van de accountant Flynt van 4 april 2024 “Update inzake vertraging BBV – BADO regelgeving – mogelijke consequenties” geldt dat: indien duidingsinformatie onder het DB / AB berust die verband houdt met de aard van een vertraagde aanlevering van stukken en/of de mogelijke consequenties daarvan voor de besluitvorming van colleges, raden en/of het AB van de GMR expliciet wordt overwogen om die pro-actief ter beschikking te stellen van de colleges en/of raden. Het kan en mag in ieder geval niet zo zijn dat niet alle gemeenten over dezelfde informatie beschikken (level playing field).
    5. Indien voorzien wordt in een bepaald besluitvormingsproces welke uitmondt in een bepaald besluit van het Algemeen bestuur op een bepaalde datum (in casu is het voornemen dat het Algemeen bestuur besluit op 3 juli as. over de weging van de zienswijzen) en de colleges en raden daarop hun besluitvormingsproces hebben ingericht én sprake is van vertraagde aanlevering van stukken er voorzien wordt in een (pro-actieve) formele communicatie richting de gemeenten waarin tussentijds informatie wordt verstrekt van de stand van zaken. De eventuele gevolgen van de duur van de vertraging dienen daarbij beschouwd te worden tegen de achtergrond van besluitvormingsprocessen van colleges en raden die reeds hebben plaatsgevonden of die op de rol staan. Dit in verband met de agenderingsproblematiek van de raden. Deze procesafspraak staat los van de inhoudelijke weging van de na te zenden informatie. De raden bepalen immers zelf of en hoe zij de na te zenden informatie wensen te wegen en beoordelen en bovenal de tijd die vereist is die informatie tot zich te nemen en te bespreken met hun colleges.
  10. 09

    In de vergadering van de Regioagendacommissie van 5 februari 2024 is besloten dat een delegatie van de Regioagendacommissie een ‘benen-op-tafel-gesprek’ voert met een afvaardiging van het DB/AB op 8 april a.s. Dit geschiedde op basis van zowel de evaluatie van het DB als ook de enquête. Deze gesprekspunten voor die ontmoeting zijn ingebracht in de vergadering van de RAC GMR van 18 maart jl. Het gesprek heeft inmiddels plaatsgevonden. Een overzicht van de aandachtspunten, gespreksthema's en mogelijke aandachts- en verbterpunten treft u bijgaand aan.
    De aangewezen delegatieleden stellen de RAC GMR voor dat zij op basis van dit gesprek een aantal verbeterpunten uitwerken die ter goedkeuring van de RAC GMR worden voorgelegd na het zomerreces.

  11. 10

    Het Algemeen bestuur van de GMR heeft in de vergadering van 10 april 2024 aldus besloten.

    1. Instemmen met procesbegeleiding vanuit de GMR in het opzetten en uitvoeren van een (sub)regionaal proces voor netcongestie;
    2. voortzetten van de procesregierol van de GMR samen met Liander bij het integraal programmeren met stap 2, 3 en 4 en aansluiten op het provinciale proces.

    Het vraagstuk van de netcongestie (energieschaarste) is een probleem dat landelijk speelt. In deze regio speelt dat probleem ook, zeker met onze woningbouwambities. Wie, wanneer krijgt voorrang of een prioriteit voor de levering van elektriciteit. Een probleem waarvan de regie bij de GMR berust. 

    • Wat betekent nu die netcongestie voor de gemeenten en deze regio?
    • Hoe gaat de GMR te werk in de analyse en welke rol hebben gemeenten en raden?
    • Wat is de volgtijdelijkheid van het proces?
      hierover wordt een presentatie gegeven.
  12. 11

    De eerstvolgende vergadering is 16 september 2024